Læserbrev i Nordvestnyt den 27/8 2020

Hvem er det:

Der arbejder af lyst?

Der er uundværlig?

Der ikke viser, hvis man har en dårlig dag?

Der altid er parat med trøst?

Der altid er der til at støtte op?

Der hjælper med at vælge mad?

Der sørger for, at man får nok at drikke?

Der tager med på tur?

Der giver indhold i dagligdagen?

Der hjælper med at komme i bad?

Der hjælper med den daglige hygiejne?

Der hjælper med at komme på toilettet?

Der hjælper med at vælge tøj efter vejret/lejligheden?

Der sørger for rent tøj?

Der sørger for, en ren bolig?

Det er alle de medarbejdere rundt omkring på vores plejehjem, der hver dag gør en forskel, og dem er der heldigvis mange af. Hvorfor er det så aldrig dem vi hører om? Selvfølgelig skal de dårlige historier frem, så forholdene kan blive bedre. Det er bare sørgeligt, at det skal nå så langt ud, før der gøres noget ved det. De dårlige steder findes, det ved vi. Men steder hvor en dårlig eller manglende ledelse har ført til en kultur, som den vi de seneste måneder har hørt om, er heldigvis langt i undertal.

Vi har i hvert fald de sidste fire år oplevet at have vores mor på et plejehjem, hvor tingene bare fungerer, som beskrevet øverst. Et plejehjem, hvor personalet er der for beboerne, og det er deres ønsker og behov, der tæller. Og et plejehjem, hvor de pårørende lyttes til og betragtes som en ressource og en samarbejdspartner. Stor tak til Fjordstjernen i Holbæk.

Tænk, hvis man i plejesektoren kunne finde ud af at udse sig de gode plejehjem, og tage ved lære af dem, såvel de kommunale som friplejehjemmene/boligerne, så kunne vi nå langt.

Pårørende til en tidligere beboer på Fjordstjernen i Holbæk.

Kirsten Hansen
Højvangen 19
Svebølle

Link til læserbrevet