KOMPETENCEHJULET

- et værktøj til løbende at evaluere og videreudvikle medarbejdernes kompetencer.

Fokus på kompetenceudvikling er afgørende for vores medarbejderes effektivitet, engagement og motivation.

Det sikrer også kvaliteten af kerneopgaven, så beboerne og brugerne får den nødvendige hjælp og støtte.

Derfor har vi udviklet værktøjet Kompetencehjulet til løbende at evaluere og videreudvikle medarbejdernes kompetencer som supplement til Fjordstjernens øvrige kurser og sidemandsoplæring.

Kompetencehjulet er skabt i samarbejde med medarbejdere, ledere, specialiserede fagligheder og eksterne samarbejdspartnere.

Kompetencehjulet fungerer både som en digital læringsplatform, hvor medarbejdere præsenteres for relevant viden til deres daglige arbejde, og som et analyseredskab, der giver feedback på medarbejdernes styrker og udfordringer.

Kompetencehjulet består af teoretisk materiale, videomateriale og en række spørgsmål, der afdækker medarbejdernes kompetenceniveau inden for de syv temaer, som Tilsynet vurderer os på.

Medarbejderen modtager personlig feedback og kan dermed dygtiggøre sig på de områder hvor der er et behov, igennem det omfattende materiale som er i Kompetencehjulet.

Når alle medarbejdere har besvaret spørgsmålene, kan Kompetencehjulet bruges til at identificere vores samlede faglige styrker og udfordringer på Fjordstjernen og de områder, der skal forbedres.


 

Inden for seks af disse syv temaer (Fysiske rammer undtaget) bliver medarbejderen vurderet inden for fire forskellige faglige kompetencer:

Faglig viden:
Dette omfatter almen teori, lovgivning og anden offentligt tilgængelig viden på området.

Det vil sige viden, man kan tilegne sig gennem fagbøger, faglige artikler og uddannelse.

Viden om praksis:
Dette dækker viden, som er specifik for Fjordstjernen. Det inkluderer procedurer, arbejdsgange og strukturelle forhold, der er relevante for at arbejde her.

Viden om praksis handler om, hvordan vi gør tingene på Fjordstjernen, hvorfor vi gør det, og hvem man skal kontakte.

Viden i praksis:
Dette refererer til ens evne til at omsætte sin viden til praksis. Det handler om, hvordan man konkret handler i situationer med beboerne og brugerne.

Viden i praksis kan også beskrives som ens handlekompetencer.

Dokumentationsfærdigheder:
Dette omfatter ens evner til at dokumentere, både i forhold til hvordan man faktisk dokumenterer, og ens forståelse af formålet med dokumentationen samt de dokumentationsprocedurer, man skal følge som medarbejder.

Formålet med Kompetencehjulet er:

  • At sikre, at medarbejderne har den nødvendige viden til at udføre deres opgaver kompetent.
  • At give indsigt i medarbejdernes faglige styrker og udfordringer.
  • At inspirere og muliggøre videreudvikling af faglige kompetencer.
  • At give ledelsen overblik over kompetencefordelingen i de enkelte enheder.
  • At sikre, at organisationen konstant forbedrer sig i forhold til de krav, der stilles.
  • Og vigtigst af alt, at vi konstant udvikler vores kompetencer for at skabe optimale rammer for beboernes og brugernes trivsel.

Kompetencehjulet

– udviklet i samarbejde med Kvalitetsmodellen.dk