Ældre i kø for at flytte ind på Fjordstjernen

Både beboere og ansatte er kommet godt på plads efter åbningen af Fjordstjernen ved årsskiftet. Pårørende roser medarbejderne for deres indsats og vilje til at sætte beboerne i centrum.

 

I begyndelsen af året rykkede det første hold beboere og ansatte ind i Fjordstjernen Boliger og Sundhedscenter på havnefronten i Holbæk. Uden nogen former for generalprøve skulle alle fra første minut finde deres pladser, lære hinanden at kende, passe og pleje, kokkerere og tage godt imod ældre, handicappede, pårørende og kollegaer. Et halvt år efter indflytningen er direktør Majbritt Nyholm stadig imponeret over de ansattes indsats, og hun noterer sig, at der allerede er kø til lejlighederne i Fjordstjernen. 16 ældre står på venteliste for at få en bolig, 15 andre er interesserede men ikke visiteret endnu. Beboerne kommer fra 13 forskellige kommuner, størstedelen fra Holbæk.

”Selvfølgelig vil der altid være noget, der ikke fungerer fra dag et. Der opstår misforståelser, når rutinerne ikke er på plads og ikke alle kender stedet 100 procent. Men nu er vi på plads”, siger Majbritt Nyholm.

Og det bliver bekræftet af Ann Busch, der har begge sine forældre – Lizzi og Jørgen Busch – på Fjordstjernen:

”Jeg har følt mig meget velkommen på Fjordstjernen fra første dag. De ansatte har altid tid til at tale, hvis der er noget jeg undrer mig over eller mangler svar på. De er også klar til at ændre på nogle procedurer, hvis der er brug for det, og så betyder det også en del, at det er de samme personer, mine forældre og jeg møder i hverdagen”.

 

En anden måde at gøre tingene på

Fjordstjernen er arbejdsplads for godt 80 fastansatte samt 20 timelønnede, og staben er ved at være på plads:

”Der var nogen, der måske ikke var landet på rette hylde, da vi ramte hverdagen, og det er nok svært at undgå. Nogle valgte at vende tilbage til det kommunale plejecenter, de kom fra. Pointen er nok, at vi har en fladere struktur og gør tingene anderledes end på mange plejecentre”, siger Majbritt Nyholm.

Arbejdsmiljørepræsentant og social- og sundhedsassistent Jørn Nielsen er enig, at Fjordstjernen skiller sig ud:

”Vi tiltrækker nok medarbejdere, der ønsker at gøre tingene på nogle nye måder – vi vil gerne nå noget mere end lige den personlige pleje. Derfor planlægger vi vores vagter, så der er flest ansatte på arbejde på de tidspunkter, hvor vi kan lave nogle aktiviteter sammen med beboerne. Vi har jo valgt det her fag for at gøre noget godt for de mennesker, der har brug for os”.

”På Fjordstjernen får min søster både motivation og udfordringer, fordi hun selv skal gøre tingene. Det ville selvfølgelig gå hurtigere, hvis personalet tog sig af fx påklædningen, men så ville hun ikke udvikle sig. Den slags var der ikke rigtigt tid til på plejehjemmet, hvor min søster har boet tidligere”, fortæller Susanne Nielsen, har sin søster, Käthe  boende på Fjordstjernen.

 

Et fint samarbejde med lægehuse

Majbritt Nyholm mener, at ventelisten vidner om, at de nuværende beboere og pårørende er flittige til at anbefale stedet til  familie, venner og bekendte. Samtidig vurderer hun, at det spiller ind, at Fjordstjernen har fået et godt ry hos de praktiserende læger:

”Vi har fået et rigtig godt samarbejde med lægehusene. Det er min fornemmelse, at de praktiserende læger kan mærke, at der er sygeplejersker ind over sagerne fra Fjordstjernen. Det er vores mål at ligge på et højt fagligt niveau, og i øjeblikket bruger vi en del tid på at efteruddanne personalet i blandt andet medicinhåndtering, dokumentation og neuropædagogisk arbejde”, siger Majbritt Nyholm.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.